Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

180 nowych EZT dla Belgii. Największy kontrakt w historii CAF

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner

Data publikacji:
24-12-2025
Ostatnia modyfikacja:
23-12-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
180 nowych EZT dla Belgii. Największy kontrakt w historii CAF
fot. Japplemedia (Wikimedia Commons) / lic. CC BY-SA 4.0Dworzec Południowy w Brukseli
CAF, hiszpański producent taboru szynowego, zdobył największy kontrakt w historii – to umowa z belgijskimi kolejami państwowymi SNCB, które zamówiły aż 180 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Wartość zamówienia opiewa na kwotę 1,7 mld euro. Zostało ono zawarte w ramach umowy ramowej, która zakłada możliwość zakupu maksymalnie 380 pojazdów.

Belgijskie koleje państwowe SNCB eksploatują wciąż bardzo dużo elektrycznych zespołów trakcyjnych, które zostały wyprodukowane w latach 70. i 80. minionego stulecia. Kres ich eksploatacji jest coraz bliższy, dlatego narodowy przewoźnik ogłosił w 2022 roku postępowanie przetargowe na dostawę maksymalnie 180 nowych jednostek elektrycznych w ramach zamówienia podstawowego. W przetargu udział wzięli francuski Alstom, hiszpański CAF oraz niemiecki Siemens. Chociaż najtańszą ofertę złożył pierwszy spośród wyżej wymienionych producentów, inne kryteria oceny ofert przesądziły o wyborze CAF i zawarciu umowy ramowej z hiszpańskim producentem, które miało miejsce dopiero w 2025 roku.

W ostatnich dniach doszło do podpisania pierwszego kontraktu wykonawczego na dostawę nowych pociągów, które mają być oznaczone w Belgii jako seria AM30. Każdy z nich ma pomieścić ok. 300 pasażerów na miejscach siedzących. Dostawy mają rozpocząć się w 2030 roku. Umowa oprócz dostarczenia pojazdów obejmuje również świadczenie usługi utrzymania przez okres 12 lat. Ostateczny wybór oferty hiszpańskiego producenta kończy długą rywalizację o zamówienie – trzeba tu przypomnieć, że Alstom i Siemens złożyli odwołania od decyzji o wyborze oferty CAF, przez co przetarg trwał dość długo. Trzeba tu podkreślić, że mówimy tu o największym kontrakcie taborowym w historii funkcjonowania zarówno hiszpańskiego producenta, jak i SNCB.

Część nowych pociągów będzie wyposażona w moduły bateryjne, co ma umożliwić wycofanie z użycia spalinowych zespołów trakcyjnych. Trzeba tu jednocześnie zaznaczyć, że obecnie w Belgii eksploatowany jest tylko jeden typ pojazdów spalinowych – są to dwuczłonowe zespoły trakcyjne produkcji Alstomu serii 41, dostarczone w latach 2000-2002 (powstało łącznie 96 pojazdów tego typu), a zatem w dalszym ciągu stosunkowo nowoczesne. Można zatem spodziewać się, że w pierwszej kolejności wycofywane będą jednostki elektryczne serii 75, dostarczone w latach 1975-1979, oraz serii 80, które były produkowane w latach 1980-1983. Ich łączna liczba odpowiada mniej więcej liczbie pojazdów zamówionych w ramach pierwszej umowy wykonawczej z CAF.

W dalszej kolejności można spodziewać się sukcesywnego wycofywania pojazdów serii 86 (dostarczone w 1986 roku) oraz tzw. “gumowych nosów”, czyli serii 96 (dostarczone w latach 1996-1997). Warto dodać, że wybór oferty CAF wzbudza w Belgii duże kontrowersje, ponieważ silnie osadzony na belgijskim rynku jest Alstom. Francuski gigant po ostatecznym wyborze hiszpańskiego producenta zapowiedział już zwolnienie 150 osób zatrudnionych w zakładzie produkcyjnym w Brugii, który stał się jego własnością wraz z przejęciem koncernu Bombardier Transportation. Zamówienie wpisuje się jednocześnie w sukcesywne umacnianie się CAF w krajach Beneluksu, który jest już wiodącym dostawcą taboru dla niderlandzkich kolei państwowych Nederlandse Spoorwegen.

Jak będą wyglądały nowe zespoły trakcyjne dla SNCB? Tego jeszcze nie wiemy. Hiszpański producent nie zaprezentował dotychczas żadnej wizualizacji. Nie wiadomo także, czy będą to pojazdy należące do rodziny zespołów trakcyjnych Civity (podobnie jak jednostki elektryczne dla NS), czy też przedstawiciele nowej platformy, zaprojektowanej z uwzględnieniem indywidualnych wymogów zamawiającego. Trzeba tu dodać, że Belgia jest jednym z państw europejskich, obok m.in. Austrii i Czech, w którym nadal zamawiane są na dużą skalę zespoły trakcyjne bez wózków Jacobsa, tj. z dwoma osobnymi wózkami w każdym członie. Tymczasem w pojazdach z serii Civity, podobnie jak ma to miejsce w przypadku Flirtów, czy Elfów i Impulsów, na połączeniach między członami zastosowano właśnie wózki Jacobsa.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pierwszy szybki pociąg Hyundai Rotem w drodze do Uzbekistanu

Tabor i technika

Pierwszy szybki pociąg Hyundai Rotem w drodze do Uzbekistanu

Mikołaj Kobryński 21 grudnia 2025

Bateryjne RegioPantery pojadą na Łotwę

Tabor i technika

Bateryjne RegioPantery pojadą na Łotwę

Mikołaj Kobryński 13 grudnia 2025

Škoda Group dostarczy nawet 36 jednostek bateryjnych na Słowację

Tabor i technika

Naprawa główna 26 wagonów Z1B dla PKP Intercity zakończona

Tabor i technika

Stadler dostarczy więcej wąskotorowych elektrowozów dla MBC

Tabor i technika

Pierwsze nadwozie Flirta dla GySEV gotowe

Tabor i technika

Pierwsze nadwozie Flirta dla GySEV gotowe

Mikołaj Kobryński 30 listopada 2025

Zobacz również:

Pierwszy szybki pociąg Hyundai Rotem w drodze do Uzbekistanu

Tabor i technika

Pierwszy szybki pociąg Hyundai Rotem w drodze do Uzbekistanu

Mikołaj Kobryński 21 grudnia 2025

Bateryjne RegioPantery pojadą na Łotwę

Tabor i technika

Bateryjne RegioPantery pojadą na Łotwę

Mikołaj Kobryński 13 grudnia 2025

Škoda Group dostarczy nawet 36 jednostek bateryjnych na Słowację

Tabor i technika

Naprawa główna 26 wagonów Z1B dla PKP Intercity zakończona

Tabor i technika

Stadler dostarczy więcej wąskotorowych elektrowozów dla MBC

Tabor i technika

Pierwsze nadwozie Flirta dla GySEV gotowe

Tabor i technika

Pierwsze nadwozie Flirta dla GySEV gotowe

Mikołaj Kobryński 30 listopada 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij